מה בין משרד הבריאות, חברת “טבע” ומפלגת “יש עתיד”?

על אף ההבטחה הגדולה ל”פוליטיקה חדשה” שהביאה עמה מפלגת “יש עתיד”, נראה כי בין ההבטחות למציאות יש פער לא קטן. האם ישנם קשרים לא בריאים בין המפלגה לחברת התרופות “טבע” ולנציגי משרדים ממשלתיים?

למרות האכזבה הקשה מהמפלגה המבטיחה שכבר הספיקה להתפשט, לפחות ברחבי הרשת, מפתיע לגלות נתונים חדשים שייתכן ושופכים אור על ההתנגדות החריפה שמציגה “יש עתיד” לכל נושא הקנאביס.

את אותה התנגדות התחיל כזכור יו”ר המפלגה, שר האוצר יאיר לפיד, בהתבטאותו האומללה – “אני נגד לגליזציה כי זה לא חוקי” – כפי שפרסמנו לראשונה במגזין:

בהמשך הסתבר שייתכן ואותה התנגדות קשה באה בנסיון תת-מודעי מסויים להסתיר את העובדה ששר האוצר שלנו היה סטלן לא קטן ואף סוחר מוכר.

לפיד, יחד עם חברים אחרים במפלגתו, אמנם הביעו התנגדות ללגליזציה של קנאביס אך דאגו לעדן את אמירותיהם וטענו תמיד שהם “בעד קנאביס רפואי”.

ראו גם: כנראה שיאיר לפיד אוהב לחטוף מכות…

אף על פי כן, מרבית חברי המפלגה הבכירים, כולל שר החינוך שי פירון שרק לאחרונה העביר “חוק רעש” חדש, שעבר דווקא בשקט יחסית, משהגיעו לנקודת החלטה בנוגע לאותו קנאביס רפואי בו הם תומכים, הצביעו נגד הקלה על החולים גם בוועדת השרים לחקיקה וגם בהצבעה במליאת הכנסת.

שרת הבריאות יעל גרמן
שרת הבריאות יעל גרמן

בראש ההתנגדות לקנאביס הרפואי עומדת כמובן שרת הבריאות יעל גרמן, שמצליחה להיות בעד ונגד בו-זמנית. מצד אחד חוזרת וטוענת השרה כי היא בעד הקלה על החולים, דואגת לגונן על פקידי משרדה ואף טענה לאחרונה – בניגוד מוחלט למציאות – ש”אין בישראל אפילו אחד שזקוק לקנאביס רפואי ולא מקבל”. מצד שני, השרה הצביעה נגד הגדרתו של הקנאביס כבעל תועלת רפואית גם בוועדת השרים וגם במליאת הכנסת ובאופן כללי נראה שמייצגת יותר את טובת קופות החולים ופחות את טובת החולים עצמם.

אפילו עפר שלח, העיתונאי “לוחם הצדק” שהצהיר בעבר כי הוא תומך בלגליזציה, נעלם ונאלם בכל הנוגע לקנאביס – גם זה הרפואי.

ההתנגדות של המפלגה, ובראשה שרת הבריאות יעל גרמן, חצתה את גבולות הפוליטיקה ואפילו בנה של השרה, גיא גרמן, בחר להביע דעתו על שביתת המחאה מחוץ לביתה של אמו וטען ש”המחאה היא מעשה נבלות”. גם ד”ר יריב בן-אליעזר, פרשן תקשורת ונכדו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון, התבטא בעניין ויצא להגנתה של השרה.

על מה ולמה?

אז מדוע מפלגת “יש עתיד” מתנגדת כל כך לקנאביס? האם יאיר לפיד לא יודע שקנאביס יכול להקל מאוד על בתו הסובלת מאוטיזם? האם ליעל גרמן פשוט לא אכפת מהחולים ששוכבים מסוממים מתרופות מרשם מחוץ לדלת ביתה בהרצליה? האם לשי פירון, בעל החזות הרגישה והחייכנית, לא מזיז שרבים כל כך סובלים מכאבים? האם עופר שלח שכח עוד אחת מדעותיו לפני הבחירות?

טענות רבות שהועלו כלפי משרד הבריאות במהלך החודשים האחרונים בעקבות מחאת הקנאביס הרפואי, התמקדו בביקורת על לחצים לכאורה שמפעילות חברות התרופות על גורמים במשרד הבריאות למנוע את פיתוח התחום בישראל.

על אף ששרת הבריאות מחתה על הטענה בכל תוקף ואף הגיבה לה בטענה משלה כי המחאה היא מהלך מתוכנן של מגדלי הקנאביס הרפואי, ההתנהלות הכללית של משרד הבריאות בפרט ומפלגת “יש עתיד” בכלל, גורמות למי שעוקב אחר הדיווחים להרים גבה או שתיים.

קונספירציה?

ג’ורג’ קרלין, הקומיקאי הגדול בכל הזמנים, אמר בעבר כי “אין צורך בקונספירציה מסודרת כשאינטרסים נפגשים…”. כלומר – אם אני יודע מה אתה רוצה ו/או צריך ואתה יודע מה אני רוצה ו/או צריך, אנחנו לא זקוקים לסיכום מסודר בכדי לגרום לדברים לקרות כפי שאנו רוצים שיקרו.

לפני מספר שבועות פרסמנו בעמוד הפייסבוק של המגזין על כך שמבדיקה שערכנו מסתבר שעל אף ההכרזה של משרד הבריאות כי המחלות פרקינסון וטורט תיכנסנה לרשימת ההתוויות המזכות בקנאביס רפואי, באתר הבית של עמותת הפרקינסון הישראלית לא צויין דבר בנוגע לכך. יתרה מזאת – המאמר היחידי באתר הנוגע לקנאביס גורס – בניגוד מוחלט לעובדות – כי עישון מריחואנה עלול להחמיר (!) את הפרקינסון.

לאחר פניית כתב המגזין למנכ”ל העמותה הוסיפו באתר עדכון בנוגע להחלטת משרד הבריאות, אך הלוגו של חברת “טבע” שמופיע בתחתית אתר העמותה (אתר אותו מימנה החברה) ממשיך לעורר שאלות בנוגע לניגודי אינטרסים בעמותה ולא מצליח להסתיר את העובדה שהחברה מימנה את בניית האתר.

מה בין עמותת הפרקינסון לחברת התרופות טבע

סיפורים כמו אלו, וכמו זה של נציג קופת-חולים מכבי שמגמגם כשנשאל על תוצאות חיוביות של מחקר שערכו על קנאביס, מעוררים תהיות ושאלות בנוגע לאותם אינטרסים מדוברים.

“יש עתיד” – משרד הבריאות – חברת “טבע”

במשרד הבריאות יושב בועז לב, קצין צה”ל לשעבר שמנהל למעשה את העסק בתפקיד סמנכ”ל המשרד מזה קרוב ל-20 שנה! שרים, מנכ”לים ובעלי תפקידים באים והולכים ובועז לב, שנחקר בעבר בחשד שאישר ייבוא לא חוקי של תרופה, נשאר בתפקידו – למעט תקופה מסויימת בה שימש כמנכ”ל המשרד לאחר שהחליף את פרופ’ שוקי שמר, שסיים את תפקידו בשנת 2000 ומונה – למרבה ההפתעה – לתפקיד מנכ”ל קופ”ח מכבי.

בועז לב
בועז לב – המשנה למנכ”ל משרד הבריאות

בשנת 2003 נכנס לתפקיד המנכ”ל פרופ’ אבי ישראלי ששימש בתפקיד עד שנת 2009 בה מונה לתפקיד יו”ר חברת “בריינסטורם” העוסקת בפיתוח טיפולים למחלות הפרקינסון והאפילפסיה (שקנאביס הוכח כטיפול יעיל עבור שתיהן; פרקינסון, אפילפסיה).

את ישראלי החליף בשנת 2009 ד”ר איתן חי-עם שהחזיק בתפקיד שנה אחת בלבד. לקראת בחירות 2013 גובשה במפלגת “יש עתיד” רשימת מועמדים בה הופיע גם שמו של המנכ”ל לשעבר חי-עם, שהספיק מאז לפרוש מהמפלגה בגלל שחשב שהמקום ה-12 אינו ריאלי.

את חי-עם החליף בתפקיד פרופ’ רוני גמזו שזכור לרעה בעקבות מסמך רשמי שפירסם ובו טען כי בכוונתו להגביל את מספר הרשיונות לקנאביס רפואי “על אף פגיעה אפשרית בחולים”.

רוני גמזו מתעלם מסבלם של חולים

בתחילת החודש מינתה יעל גרמן את דורון קמפלר, ששימש בבחירות כראש מטה המפלגה בכפ”ס, לתפקיד בכיר במשרד הבריאות.

אמש הגיע כל העניין לשיא נוסף כשתמונה שהגיעה לידינו ואותה פרסמנו בפייסבוק התפשטה וזכתה למאות שיתופים. התמונה לקוחה מתוך מהדורת חדשות ששודרה לקראת בחירות 2013 ובה מופיע שמו של אבינועם ספיר, סמנכ”ל חברת “טבע” ומי שעתיד להתמנות למנכ”ל החברה, כאחד מ”האבות המייסדים של מפלגת “יש עתיד”.

אבינועם ספיר

לסיכום

איננו יודעים האם אכן ניתן לקבוע שכל הנתונים הנ”ל מוכיחים כי ישנם קשרים לא ראויים בין מפלגות, חברות תרופות פרטיות ומשרדים ממשלתיים, אך הם בהחלט מעוררים תהיות ושאלות מהותיות.

אנו כמובן נמשיך לעקוב ולעדכן!

להמשך קריאה על תמונת המצב העגומה של הקנאביס הרפואי בישראל נכון לחודש יוני 2013 לחצו כאן.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר